Youtube:Pedagogiska priset 2020

Klicka på bilden ovan för att se klippet "Pedagogiska priset 2020" på Youtube.

"En bekräftelse på att vi gjort någonting bra"

För att ha tagit täten när det behövdes som mest och skapat möjligheter för distans och fjärrundervisning. Hagagymnasiets IT-grupp vinner pedagogiska priset 2020.

– Det känns jättebra, spännande och överraskande. Vi är jätteglada för det här priset. Det blir också en bekräftelse på att vi har gjort någonting bra, säger Theres Stenberg Wallin biträdande rektor på Hagagymnasiet och den som leder IT-gruppen.

I dagsläget består Hagagymnasiets IT-grupp av fem personer utöver Theres. Förutom att gruppen först och främst är lärare på Hagagymnasiet arbetar de också för att utveckla IT-kompetensen bland medarbetarna. inte bara på Hagagymnasiet utan också på kommunens övriga skolor.

Betydande roll under pandemin

När pandemin drabbade hela världen och regeringen den 18 mars 2020 tog beslutet om fjärr-och distansundervisning var Hagagymnasiet snabba med att ställa om.

– Det är till stora delar tack vare IT-gruppen som har förberett våra lärare som till och med hann träna på det här med distansundervisning innan det var dags, säger Theres Stenberg Wallin.

– Det är en ära för mig att få dela ut årets pedagogiska pris till er. Ett av kriterierna för att få priset är att gärningen ska ha nått många och det har ni verkligen gjort, säger Lena Hjort (S), ordförande i gymnasie-och arbetsmarknadsnämnden.

Vill fira med kollegorna

Förutom överraskningen vinner också Hagagymnasiets IT-grupp 25 000 kronor som ska gå till kompetensutveckling. Men innan dess ska gruppen passa på att fira med hela skolan.

– Alla medarbetare och kollegor på skolan som tagit vid det här arbetet är ju också en del av framgången, så det här ska vi absolut fira på något sätt, säger Theres Stenberg Wallin.

Motiveringen till 2020 års vinnare av pedagogiska priset

Mitt i svensk gymnasieskolas största omställning tog ni ett tydligt kliv framåt och hjälpte hela Borlänges skolsystem att stärka sin fjärr- och distansundervisning. Detta möjliggjordes genom gedigna kunskaper inom pedagogik och informationsteknik och en tydlig framåtanda som präglat ert arbete långt före pandemins utbrott.

För att ha tagit tätpositionen när verksamheten behövde er som mest och för att ha spridit både kunskaper om arbetssätt och insikter i varje pedagogs möjligheter att i en digital miljö skapa utveckling och glädje hos eleverna tilldelas Borlänge kommuns pedagogiska pris 2020 till Hagagymnasiets IT-grupp.