Lars Olov "LO" Jaans tar emot pedagogiska priset 2021

Klicka på bilden ovan för att se klippet "Pedagogiska priset 2021" på Youtube

"Jag har alltid tyckt det varit kul att jobba som lärare!"

Borlänge kommuns pedagogiska pris 2021 går till Lars Olov "LO" Jaans. Beslutet har fattats av barn- och utbildningsnämnden och den 2 februari överraskades han med beskedet mitt under en lektion på Forssaklackskolan.

– Helt otroligt! säger den överrumplade vinnaren Lars Olov Jaans.

Lars Olov, eller "LO" som han vanligtvis kallas, har vid det här laget arbetat på Forssaklackskolan i hela 26 år. På skolan undervisar han sina elever i årskurs 7-9 i SO-ämnen, med stort engagemang. Att han är en uppskattad och omtyckt lärare bevisas inte minst av det stora antal nomineringar han fått av både elever och vårdnadshavare.

– Nomineringarna visar att eleverna ser Lars Olov som en verklig inspirationskälla och förutom att de får med sig mycket kunskap finner de stor glädje i hans undervisning. Lars Olov berättade också att han har höga förväntningar på eleverna och att han vill ha ordning och reda i klassrummet och det vet vi är ett framgångskoncept, säger Monica Lundin (L), barn- och utbildningsnämndens ordförande.

Barn- och utbildningsnämnden tilldelar Lars Olov Jaans 2021 års pedagogiska pris med motiveringen:

Genom lång erfarenhet, kunskaper och ett positivt förhållningssätt berör och inspirerar Lars Olov elever på ett sätt så att det mycket positivt bidrar till deras utveckling, lärande och resultat. Lars Olov har eleverna i fokus och med stöd av struktur, engagemang och höga förväntningar anpassar han undervisningen för både individ och grupp. På ett tydligt och pedagogiskt sätt får Lars Olov eleverna att inse och förstå att de behöver lära sig vissa saker fastän de inte alltid kan se och förstå nyttan av det just då. Lars Olov skapar stort mervärde för elever, kollegor och Borlänge kommun. Han är en mycket god lärare och förebild som i sitt värv sprider kunskap med stor inlevelse och glädje samt bidrar till högre måluppfyllelse, trygghet och studiero.

Utdrag ur nomineringarna

LO fick många fina vitsord i de nomineringar som skickades in till barn- och utbildningsnämnden. Här följer några utdrag:

”Han gör genomgångar intressanta och verkligen vill att det ska gå bra för en elev i skolan. Han tar alltid med ett leende till lektionen och är sällan på dåligt humör. Han dubbelcheckar alltid om man har fattat och om han märker att man inte gjort det förklarar han extra till personen.”

”Han är mycket bra på att visa mig hur man gör på svåra uppgifter som jag inte kan och hjälper mig att förstå dem.”

” Lars Olov Jaans, även kallad LO, är utan tvekan bästa läraren jag någonsin har haft. Han får en genomgång som verkar tråkig vara intressant, lärorik och på samma gång rolig.”

” L-Os genomgångar är fantastiska och han berättar alltid med inlevelse. Han får en att vilja jobba när man är som tröttast och inte alls är sugen.”

”Min dotter kommer hem nästan dagligen med historier om Lars-Olov och saknar honom om han inte finns på plats. Hon känner sig tryggare i skolan för att hon vet att han finns att prata med och få hjälp av om det skulle behövas. När Lars-Olov har lektion så är det alltid lugnt och organiserat med bra arbetsmiljö som resultat.”

Pedagogiska priset delas sedan 2011 ut till personal i kommunen som på ett betydande sätt har hjälpt barn och elevers utveckling och måluppfyllelse. Förutom utmärkelsen och äran vinner Lars Olov Jaans 25 000 kronor. Prispengarna ska ge möjlighet till egen fördjupning eller vidareutveckling för enskild, arbetslag eller enhet, exempelvis genom fortbildning och studiebesök.