"Det är kul att bli uppskattad för det man gör"

Med digitala verktyg utvecklar de undervisningen för de allra minsta. Madeleine Arnesson och Caroline Rydberg på Forssagårdens förskola är vinnare av pedagogiska priset 2022.

– Det känns chockerande. Det är ju inte så att man går och förväntar sig att vinna pedagogiska priset så det var jätteroligt, säger Madeleine Arnesson prisvinnare och förskolelärare på Forssagårdens förskola.

– Vi tycker ju det är jätteroligt att arbeta med digitala verktyg och få barnen involverade men ja det var överraskande att få pris för det, säger Caroline Rydberg prisvinnare och barnskötare på Forssagårdens förskola.

Gräddtårta med jordgubbar

Förutom ära och tårta får Madeleine Arnesson och Caroline Rydberg 25 000 kronor att använda till att utveckla verksamheten.

Första gången förskolan prisas

Pedagogiska priset har delats ut sedan 2011 till en eller flera personer inom den kommunala förskolan, grundskolan, gymnasieskolan eller vuxenutbildningen. Beslut om vinnare tas av skolnämnden och gymnasienämnden i kommunen.

– Det här är faktiskt första gången pedagogiska priset delas ut till personal inom förskolan så det känns extra kul, säger Sara Fernlund (S), ordförande i skolnämnden.

Får 25 000 kronor

Priset delas officiellt ut på kommunfullmäktiges sammanträde den 14 februari där Madeleine Arnesson och Caroline Rydberg också får ta emot en prischeck på 25 000 kronor.

– Det är jättekul att bli uppskattad för det man gör och med prispengarna kan vi nu kan utveckla vårt arbete ännu mer, säger Madeleine Arnesson.

Två kvinnor ler mot kameran

Madeleine Arnesson och Caroline Rydberg är vinnare av 2022 års pedagogiska pris.

Pedagogiska priset 2022

"Madeleine och Caroline, ni visar på en vilja och ett driv att utveckla och anpassa undervisningen med stöd av digitala verktyg.

Genom ett genuint intresse för digitalisering och barns utveckling och lärande utgår ni från barnens behov, läroplanen och omvärlden. Ert arbetssätt bidrar till att ni väcker barnens nyfikenhet och möjliggör en kreativ lärmiljö.

På flera sätt bidrar ni också till att inspirera kollegor på förskolan och i kommunen. Ni har modet att tänka utanför boxen och prova nya vägar. Det väcker nyfikenhet och kreativitet och skapar ett mervärde för barnen, kollegor och vårdnadshavare."

Pristagare genom åren

2021 Lars Olov Jaans, lärare Forssaklackskolan

2020 Hagagymnasiets IT-grupp

2019 Susanna Mikaelsson, lärare Maserskolan