Publicerad:

Malin Östberg får 2017 års kulturstipendium

Från kläddesign till akvarellmålningar. Konstnären Malin Östberg tilldelas Borlänge kommuns kulturstipendium för 2017.

– Det känns fantastiskt roligt och fint men också en bekräftelse på att jag är på rätt spår, säger Malin Östberg.

Malin Östberg är född och uppvuxen i Luleå men har bott i Borlänge sedan 2003.

Efter att ha studerat vid Sätergläntan startade hon klädmärket UNDULAT där hon designade, konstruerade och producerade två klädkollektioner. Dessutom har hon varit konstnärlig ledare för Peace & Love.

För 1,5 år sedan återupptog hon måleriet och började måla i akvarell. En helt ny teknik för henne. Det gick så bra att hon nyligen bestämde hon sig för att lägga klädskapandet åt sidan och bara ägna sig åt att utveckla sitt måleri.

– Vi ser med spänning fram emot Malin Östbergs fortsatta utveckling och berättande genom sitt måleri och önskar henne lycka till i framtiden, säger kulturnämndens ordförande Rikard Rudolfsson.

Den 20 juni är det prisutdelning på Gammelgården i Borlänge där Malin Östberg förutom äran får 30 000 kronor.

– Det här stipendiet gör att jag kan gå fler kurser och vidareutveckla mitt måleri, men också att fler förhoppningsvis får upp ögonen för min konst, säger hon.

Tidigare kulturstipendiater

2016 Hampus Sjöberg

2015 Aron Klarström

2014 Vilja Vitkutė

2013 Matilda Karlsson

2012 Anna Alriksson

2011 Karin Samuelsson

2010 Dan Hedmark

Borlänge kommuns kulturstipendium

Stipendiet kan sökas av kulturarbetare som i sin skapande konstnärliga verksamhet visat betydande förmåga eller lovande förutsättningar och som med ekonomiskt stöd kan beredas arbetsro för nytänkande gärning eller annan möjlighet till vidareutveckling inom sitt konstnärliga område.

Stipendium kan endast tilldelas person, som är bosatt i Borlänge eller har annan särskild anknytning till kommunen.