Kulturstipendiater 2018

I år delas Borlänge kommuns kulturstipendium på 30 000 kronor ut till William. C. Woxlin, Olivia Nygårds, Leyah Holmstedt, Isabelle Henningson, Ahmad Kullab och Matilda Boström.

– Kulturnämnden är mycket glada över att få dela ut årets kulturstipendium till dessa värdiga mottagare som med stort engagemang berikar, främjar och utvecklar Borlänges kulturscen, säger Rikard Rudolfsson, kulturnämndens ordförande.

Årets stipendiater

William C. Woxlin är uppvuxen i Åselby i Borlänge och verksam inom flera kulturområden som författande, musik och dramatik. Han har utkommit med flera verk, bland annat diktsamlingen ”Mannen som fanns överallt” och novellsamlingen ”Det Kolossala Svampmolnet”. William har också skrivit, regisserat och medverkat i flera pjäser. Hans verk genomsyras av satir och samhällskritik och undersöker individens plats i det postmoderna samhället. Sedan 2016 är han ordförande i Dalarnas författarförbund. Samma år introducerades han även på Länsbibliotek Dalarnas lista ”Dalalitteraturen”, som är en förteckning över författare med ”god språklig och konstnärlig kvalitet”. För tillfället arbetar William med pjäsen ”Vår sista färd”, som planeras ha premiär i Borlänge under 2018 som del i ett konstprojekt på BOMO (Borlänge Modern).

Olivia Nygårds, Leyah Holmstedt och Isabelle Henningson är alla uppväxta i Borlänge och studerar på Soltorgsgymnasiet. De är sedan flera år verksamma i Borlänge musikskola där de både sjunger och spelar instrument. De sjunger tillsammans i olika sammanhang och väljer ut låtar som de gör trestämmiga arrangemang av. De har bland annat framträtt på Öppen scen på Wasabryggeriet där deras framföranden väckt stort bifall.

Ahmad Kullab är uppvuxen i Borlänge och ägnar sig åt poesi och spoken word, en typ av ordbaserad scenkonst som gränsar till teater och poesi, men som inte behöver förekomma i skriven form. Ahmad har bland annat uppträtt på olika arrangemang och kulturfestivaler i Borlänge och visat prov på ett ordsmideri med mognad, språk och pondus som tog honom till finalen av rikstävlingen Ortens bästa poet 2017.

Matilda Boström är uppvuxen i Borlänge och student vid balettakademin i Göteborg som är en av Nordens främsta dansutbildningar. Matilda läste estetiska programmet med dansinriktning på Lugnetgymnasiet i Falun och medverkade under studietiden bland annat i föreställningen I skuggan av Falubränderna på Dalateatern. Hon har under flera år även medverkat i Borlängerevyn. Matilda har också lett danspass på Friskis och Svettis.

På bilden övre raden från vänster: Matilda Boström, Ahmad Kullab, William C. Woxlin.  Nedre raden från vänster: Isabelle Henningson, Leyah Holmstedt och Olivia Nygårds.