Glad Linn Grins håller i blommor, diplom och check på 30 000 kronor

Linn Grins årets kulturstipendiat

Kultur- och fritidsnämnden har beslutat att 2020 års kulturstipendium ska tilldelas Linn Grins, frontfigur, låtskrivare och ”motor” i indiepopbandet Raketklubben.

–Jag blev så otroligt hedrad och extremt överraskad eftersom jag inte hade en aning om att jag var nominerad. Jag är i en tidig fas där man jobbar extremt hårt men inte får så stor utdelning och det är kanske då man behöver ett stipendium som mest. Så jag är urlycklig över det här stipendiet, säger Linn Grins.

På väg mot det stora genombrottet

Linn Grins är 24 år gammal, bosatt i Borlänge och uppväxt i Torsång. Linn är frontfigur, låtskrivare och motor i indiepopbandet Raketklubben som under det senaste året är på god väg att få sitt stora genombrott på den svenska popscenen. Raketklubben har sedan starten 2017 släppt en EP och fyra singlar vilka alla har rönt stora framgångar i musikpress och kanske framförallt på P3 där Linns låtar har spelats flitigt.

"Jag har inte tvivlat en sekund"

Linn gick musiklinjen på gymnasiet och sedan en låtskrivarutbildning med stort fokus på text och berättande. Hon beskrivs som en av länets mest flitiga artister som ständigt arbetar för att ta sitt konstnärskap, sin musik och sin karriär framåt. Linn arbetar målmedvetet i såväl låtskrivande som promotionkampanjer och har redan från ung ålder visat att det är 100 % som gäller när någonting ska göras.

– Sedan jag slutade gymnasiet har det varit självklart att det är det här jag ska göra. Jag jobbar i klädbutik några dagar i veckan men annars gör jag musik. Jag har inte tvivlat en sekund, säger Linn Grins.

Ny singel ute nu

Fredagen den 29 maj släpper Raketklubben sin nya singel ”Vi är slut” genom det regionala resurs- och produktionscentret Dalapop som Linn har använt flitigt i sin musikaliska roll.

Raketklubben är musikaliska arvtagare till artister som Markus Krunegård, Kent och Veronica Maggio och har även fått äran att dela scen med ett flertal av dessa artister.

Ära och 30 000 kronor

Musikbranschen är kanske den bransch där konkurrensen är som störst, men Raketklubben med Linn har kommit en bra bit på vägen och mot den bakgrunden tilldelas Linn Grins Borlänge kommuns kulturstipendium 2020 och en check på 30 000 kronor.

– För mig känns det självklart att pengarna ska gå till bandet för jag hade aldrig kunnat göra det utan dem, säger Linn Grins.