Kvinnlig dansare i liggande pose.

Dansaren Vanessa Lindblom är Borlänge kommuns kulturstipendiat 2022. Foto: Håkan Larsson

Vanessa Lindblom tilldelas kulturstipendiet 2022

Dansaren Vanessa Lindblom, född och uppvuxen i Borlänge, tilldelas Borlänge kommuns kulturstipendium 2022. Det beslutade kultur- och fritidsnämnden på sitt sammanträde den 3 maj.

Dansen är det som legat närmast Vanessas hjärta under hela hennes 22-åriga liv. Som född och uppvuxen i Borlänge gjorde passionen för dans henne till ledare för barnbalett vid Borlänge Dansstudio samt både dansare och koreograf för Borlänge Revysällskap. Hon ser själv Maximteatern som sitt andra hem då en stor del av uppväxten tilldrog sig där.

På gymnasiet gick Vanessa en danslinje på Lugnetgymnasiet i Falun och sedan bar det direkt iväg till Balettakademins yrkesdansarlinje i tre års tid. En krävande utbildning för både kropp och själ, men också oerhört berikande för någon som lever för dansen. ”Även om jag har en dålig dag försöker jag göra mitt yttersta” säger Vanessa själv.

Direkt efter Balettakademin fick Vanessa chansen att dansa med danslegendaren Virpi Pahkinen på stadsteatern i Stockholm och just nu har hon ett 10-månaders kontrakt vid kulturhuset Spira i Jönköping där hon stortrivs. Vanessa är fortfarande i början av sitt yrkesliv som dansare och på sikt är drömmen att få dansa utomlands.

Kultur- och fritidsnämndens motivering

Men hårt slit och stort engagemang och kärlek till det hon gör är Vanessa en utomordentlig förebild för alla som vågar tro på sina drömmar. Det är med stor stolthet och glädje som kultur- och fritidsnämnden därför utser Vanessa Lindblom till 2022 års kulturstipendiat. Vi ser med stort intresse fram emot att följa hennes fortsatta väg som professionell dansare.