Kulturstipendiat 2023: Matilda Blomquist

Skådespelaren, poeten och konstnären Matilda Blomquist får Borlänge kommuns kulturstipendium 2023.

Den 23 maj beslutade kultur- och fritidsnämnden att Matilda Blomquist tilldelas 2023 års kulturstipendium på 30 000 kronor.

Motivering

Kultur- och fritidsnämndens motivering till beslutet:

Det går inte att ta miste på det driv och engagemang som finns hos Matilda Blomquist. Trots sina unga år har hon hunnit med imponerande mycket inom många olika kulturgenrers. Kultur- och fritidsnämnden hoppas att stipendiet kan uppmuntra Matilda att fortsätta utvecklas på sin inslagna bana, samt fortsätta berika Borlänges kulturliv på det utmärkta sätt hon redan gör. Därför är det med stor glädje kultur- och fritidsnämnden nu tilldelar 2023- års kulturstipendium till Matilda Blomquist. Vi ser med stort intresse och nyfikenhet fram emot att följa hennes fortsatta väg som kulturarbetare!

Skådespelare, poet och konstnär

Matilda Blomqvist är skådespelare, poet och konstnär, samt driver friteatergruppen Melpomalia Friteater som producerar scenkonst och radioteater. Hon driver även bokförlaget Thot Förlag som är ett av få förlag i Sverige som publicerar nyskriven dramatik. Matilda, född 1998, är ursprungligen från Ludvika men är bosatt och verksam i Borlänge.

För tillfället studerar Matilda dramatik på Hällefors folkhögskola. Andra utbildningar som återfinns på hennes CV är:

• Skådespeleri, Embodied Poetics (2022)
  • Skådespeleri/fysisk teater, The Other Theatre School (2021-2022)
  • Fil.kand. interkultur, Karlstad universitet (2020-2022)
  • Fristående kurser, Stockholms konstnärliga högskola (2020-2021)
  • Konstnärlig grundutbildning, Falkenbergs konstskola (2017-2019)
  • Estetisk teaterlinje, VBU Ludvika (2014-2017)

Matilda Blomquist var 2022 den första i Sverige att ta en kandidatexamen i interkultur från Karlstads Universitet. Som konstnär har hon bland annat ställt ut på BoMo i Borlänge 2018.

Den officiella uppvaktningen och utdelningen av stipendiet sker på kultur- och fritidsnämndens sammanträde den 13 juni.