Borlänge kommuns logotyp

Publicerad:

Lyckat stöd avslutas

Borlänge kommuns handlingshjälp till riskgrupper under coronapandemin har varit både uppskattad och populär. I takt med att allt fler vaccineras, avslutas nu tjänsten den 1 maj.

Handlingshjälpen var en av alla initiativ som startades för att möta svårigheter under pandemins början förra året. Både Borlänge kommun och näringslivet var snabba med lösningar för de människor som var extra utsatta.

– Vi har kunnat erbjuda bra service under pandemin, där den som beställt tjänsten har kunnat känna sig trygg med hela kedjan, från beställning till leverans av Borlänge kommun. Nu när allt fler blir vaccinerade, ser vi att personer kan handla själva eller lösa på annat sätt, säger Jonas Flank, HR-chef i Borlänge kommun, om beslutet att avveckla handlingshjälpen.

Över 1800 beställningar

Under året som gått har handlingshjälpen tagit emot 1842 beställningar från personer över 70 år och som tillhör riskgrupper. Hjälpen har betytt att de har kunnat få hjälp med inköp av dagligvaror och att hämta ut medicin på apotek. Även om handlingshjälpen nu försvinner, finns det fortfarande flera möjligheter att utföra ärenden.

– Flera företag, restauranger, apotek och butiker har erbjudanden om stöd och hjälp. Till exempel kan man beställa livsmedel och matlådor för hemleverans. För den som behöver mer hjälp i sin vardag finns också möjligheten att ansöka om stöd från kommunens hemtjänst, säger Jonas Flank, HR-chef.

Ansöka om stöd och hjälp

Kontakta Borlänge kommuns servicecenter på telefon 0243-740 00 för frågor om olika stöd som finns att söka.