Borlänge kommuns logotyp

Publicerad:

Kristina Axelsson, konsumentvägledare i Borlänge kommun.

Black Week och mellandagsrea – tips till dig som konsument

I november och december är det lätt att dras med i konsumtionshysterin och ibland görs inköp förhastat. Kristina Axelsson arbetar som konsumentvägledare och hjälper Borlängebor att reda ut vilka rättigheter och skyldigheter de har gentemot företag de köpt varor eller tjänster av.

Black Friday, Black Week och mellandagsrea. Så här i slutet av året matas vi som konsumenter med olika erbjudanden som kan vara svåra att stå emot. Det är lätt att lockas och tro att du kan göra riktiga klipp. Det kanske du också kan, men alla erbjudanden är inte så förmånliga som det påstås. Det har Konsumentverkets granskningar visat.

Stickprovskontroller som utfördes av Konsumentverket under Black Week förra året, avslöjade flera företag som annonserade reapriser i strid mot lagstiftningen*. Vid kontrollerna upptäckte Konsumentverket att det förekommer att företag i sin reklam jämför reapriset med ett överstruket ordinarie pris. Problemet är bara att de överstrukna priserna i vissa fall aldrig har använts, eller bara använts några få dagar. Många gånger är det nedsatta priset i själva verket vad varan brukar kosta, så tänk efter innan du slår till.

Kommunens konsumentvägledare erbjuder kostnadsfri rådgivning

Även om man inte går på all marknadsföring, händer det att inköp görs som man ångrar eller inte är nöjd med. Om du i en sådan situation inte får gehör från företaget du handlat av eller är osäker på dina rättigheter, kan du som Borlängebo få kostnadsfri hjälp av kommunens konsumentvägledare.

– I mitt jobb ingår att hjälpa Borlängebor genom att informera om deras rättigheter och skyldigheter som konsumenter, utifrån det avtal de ingått med ett företag, säger Kristina Axelsson, konsumentvägledare i Borlänge kommun.

Kommunens konsumentvägledare kan också hjälpa till med vägledning i hur man gör en reklamation och ge råd inför köp av varor och tjänster av olika slag.

– Förutom den enskilda vägledningen är en av mina viktigaste uppgifter att nå ut med information och kunskap i förebyggande syfte. Under coronapandemin har det varit svårt att genomföra, men annars kommer jag gärna ut till skolor, organisationer och företag för att informera om de lagar som gäller för både konsument och näringsidkare. Med ökad kunskap kan fler undvika att hamna i skuldfällan, säger Kristina Axelsson.

Borlänge näst bästa konsumentkommun i landet 2021

För en knapp månad sedan korades Årets Konsumentkommun 2021 av tidningen Råd & Rön och dess ägare; organisationen Sveriges Konsumenter. Borlänge fick då näst högst betyg av alla Sveriges kommuner och hamnade på en hedrande andraplats, endast en poäng efter vinnaren Vänersborg.

Inför rankingen tittade Råd & Rön inte bara på konsumentvägledning, utan även på arbetet med budget- och skuldrådgivning och livsmedelskontroller. Syftet var att undersöka vilken hjälp och vilket stöd konsumenter kan vänta sig i sin kommun.

– Det var förstås otroligt roligt att vi uppmärksammades på det här sättet! Det blir en form av kvitto på att mitt och andras arbete på området är viktigt och värdefullt, säger Kristina Axelsson, konsumentvägledare i Borlänge kommun.

Att via kommunen kunna få kostnadsfri konsumentvägledning är ingen självklarhet. Det är frivilligt för kommunen att erbjuda den sortens service och på senare år har allt fler valt bort detta. Enligt uppgifter i Råd & Rön saknas tjänsten i 110 av landets 290 kommuner.

Råd till dig som konsument

Inköp av varor och tjänster görs året runt, även om det så här i slutet av året kanske är en topp i och med Black Week, julhandel och mellandagsrea. Här följer några ”bra-att-veta-punkter” och goda råd från kommunens konsumentvägledare:

  • Spara alltid kvittot ifall du behöver byta eller reklamera varan.
  • Öppet köp och bytesrätt är frivilliga åtaganden från butikerna. Du har ingen laglig rättighet att återlämna en felfri vara. De flesta butiker tillämpar ändå öppet köp eller bytesrätt, men fråga innan du köper varan.
  • Vid öppet köp kan du (mot kvitto) lämna igen varan inom avtalad tid och få pengarna tillbaka.
  • Bytesrätt innebär att du får byta till en annan vara inom den avtalade tiden eller få ett tillgodokvitto.
  • Det är frivilligt för säljaren att lämna en garanti men du har alltid de rättigheter som konsumentköplagen ger dig. En garanti innebär att säljaren under en viss tid tar på sig att svara för varans funktion.
  • När det gäller presentkort, vänta inte med att använda det då giltighetstiden kan variera allt från några månader upp till 10 år. Håll koll på vad som står på presentkortet. Presentkort är en värdehandling. Tappar du ditt presentkort kan du inte få ett nytt i butiken.

E-handel och postorder

  • Vid E-handel och postorder, kontrollera företagets uppgifter innan du gör ditt köp. Finns det uppgifter om företaget som adress, telefonnummer och en fungerande kundtjänst? Se också över totalpriset, leveranstiden och vilken returrätt du har.
  • Inom Sverige har du rätt att ångra ett köp inom 14 dagar från den dag du tagit emot varan.
  • Undvik att betala innan du fått din vara då du förlorar ditt bästa påtryckningsmedel om du inte skulle få den. Betala mot faktura om det går.

Mer information

*) När det gäller rea är marknadsföringslagen tydlig. Det krävs väsentliga prissänkningar i förhållande till det vanliga priset och rean får bara pågå under en begränsad tid. Reakampanjer med jämförelse- och ordinariepriser som är gamla eller som inte använts strider alltså mot lagen.

Som konsument ska du kunna lita på att företagen följer lagen men det är ändå bra att tänka sig för innan man slår till. Exempel på sådant du kan göra själv är att använda dig av de prisjämförelsesajter som finns på nätet för att kolla vad varan har kostat tidigare. På så sätt kan du se om det är ett klipp eller inte.

Råd & Röns granskning och korande av Årets Konsumentkommun Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Om konsumentvägledning på borlange.se