Borlänge kommuns logotyp

Publicerad:

Lekfull föreställning som blandar humor och allvar

”Språkfiluren leker” är en föreställning för de lite äldre förskolebarnen där åskådarna bjuds på ett oväntat slut.

– Vi märker att föreställningen väcker mycket känslor hos barnen. Många asgarvar direkt när Språkfiluren kommer ut på scenen, ett barn kommer jag ihåg tyckte synd om karaktärerna och ville krama skådespelarna och någon har känt sig lite rädd, säger Malin Andersson, musikpedagog på Kulturcentrum Asken, som tillsammans med kollegan Malin Eriksson skapat föreställningen.

– Ja, barnen känner så mycket och vill så mycket. Vi vill att den här föreställningen ska spegla deras verklighet från deras perspektiv. Det är inte alltid lätt att leka. Det är kul ibland, svårt ibland men också jobbigt ibland, säger Malin Eriksson, teaterpedagog på Kulturcentrum Asken.

Barnens tolkningar i fokus

”Språkfiluren leker” är en musik- och teaterföreställning som bjuder in Borlänges förskoleklasser och förskolebarn mellan 4 och 5 år till lekens värld. Barnen får träffa figuren Språkfiluren med kompisar och se hur de tar sig an olika lekar och känslor. För att föreställningen ska vara så inkluderande som möjligt innehåller den teater, musik, lek och kroppsspråk. Men inget muntligt tal.

– Det viktiga är att det är barnens föreställning. Det ska verkligen vara ur deras perspektiv och det är bara deras tolkningar som ska stå i fokus. Någon vuxen ska inte kunna komma och säga att ”nä så var det ju inte”. Barnen ska få känna, uppleva och tolka föreställningen helt fritt, säger Malin Eriksson.

Maskoten språkfiluren står på scen med sin kompis som står med armarna rakt ner och ser arg ut.

Föreställningen kom till utifrån ett önskemål från några pedagoger på förskolan. De såg ett behov av att jobba med lek och känslor. Hur tar man sig in i leken, hur tar man leken vidare och hur sätter man ord på sina känslor?

Efterarbete på förskolorna

Efter föreställningen får förskolegrupperna med sig ett häfte att ta tillbaka till förskolan för att prata om föreställningen och hur de upplevde den.

– Om några veckor kanske det uppstår en situation på förskolan som går att koppla tillbaka till det de har pratat om efter föreställningen. ”Minns du den situationen? Vad gjorde du då, hur kändes det?” Det hoppas vi, att det går att dra lärdomar från föreställningen, säger Malin Andersson musikpedagog Kulturcentrum Asken.


"Det var roligt när ni spelade Crazy frog"

När föreställningen är slut samlas barnen i foajén och tankarna efter föreställningen är många.

– Jag tyckte den var bra. Det var roligt när ni spelade ”Crazy frog” och det blev slowmotion, säger en av åskådarna.

– Vad såg ni för känslor då? frågar Malin Eriksson barnen.

– Jag såg arg, ledsen, glad! Och rolig, säger en annan åskådare.

Inget lyckligt slut

– Jag tycker också det är bra att det inte är ett lyckligt slut, att alla blev vänner och att allt var så himla bra. Utan att vi vågar utmana i hur den slutar och vilka känslor vi fångar, säger Malin Andersson, musikpedagog, Kulturcentrum Asken.

Maskoten Språkfiluren leker med klossar framför en grupp barn på scen uppbyggd som ett lekrum.

Vem är Språkfiluren?

Språkfiluren ingår i en central satsning inom språkutvecklande arbete i Borlänge kommuns förskolor. Syftet med Språkfiluren är att stärka, gynna och vidga barnens språk. Inlevelseförmåga, empati och fantasi övas, samtidigt som barnens identitet och självkännedom stärks.

Läs mer om Språkfiluren