Borlänge kommuns logotyp

Frågor och svar om e-tjänst

Vad är en e-tjänst?

Det är en service som medborgare och företag kan använda för att uträtta olika ärenden som de har hos en offentlig myndighet. Denna service finns som en elektronisk tjänst och används med hjälp av t.ex. dator, läsplatta eller mobiltelefon.

Vad kan jag göra i e-tjänsten?

Med hjälp av e-tjänsten kan du när som helst på dygnet logga in med mobilt BankID för att söka bygglov, få svar på dina frågor om din ansökan och se beslut.

I e-tjänsten kan du:

  • Söka bygglov och andra åtgärder
  • Se mina byggärenden
  • Komplettera pågående ärende
  • Skicka meddelande till handläggare
  • Lämna synpunkter
  • Ta del av beslut som granne
  • Ta del av beslut som sökande och kontrollansvarig
  • Ansökan om slutbesked
  • Anmäla kontrollansvarig
  • Begäran om tekniskt samråd

Om jag inte kan eller vill använda e-tjänsten, kan jag fortfarande ansöka om bygglov?

Möjligheten att ansöka om bygglov via papper finns kvar.

Om du vill ansöka digitalt men inte har tillgång till dator kan man även besöka vårt servicecenter på Rödavägen 50. De har tillgång till dator, scanner och kan hjälpa till med ansökan. Den sökande måste själv ha ett Mobilt BankID för att kunna att logga in i tjänsten.

Kan man komma åt e-tjänsten utan BankID?

Nej det krävs att man identifierar sig genom BankID för att kunna säkerställa att den personen som har rätt att ta del av uppgifterna, får del av uppgifterna.

Hur skaffar jag BankID?

Du laddar ned BankIDs app och sedan loggar in på din internetbank och beställer ett BankID till din dator, mobil eller surf-platta.