Borlänge kommuns logotyp
Flicka cyklar på skogsväg. Foto.

Cykelturer och cykelleder

Här får du tips på cykelturer i Borlänge och vi arbetar för att fylla på med fler leder och turer att cykla. För visst är cykling ett av de bästa sätten att uppleva naturen och kulturen? De här cykelutflykterna passar bra med en vanlig standardcykel. Du cyklar i huvudsak på asfalt och grusvägar som är mindre trafikerade.

Bysjörundan

Bysjörundan är en populär, drygt 1 mil lång cykelled i norra Borlänge som passerar Kvarnsveden och Sör Amsberg. Bysjörundan går även att vandra och då skiljer sig cykelleden från vandringsleden vid en punkt. Cykelleden går via Övermora By medan vandringsleden går genom Sjöbergets naturreservat.

11 km

Ledmarkering

Leden är markerad med röda stolpar med vita kryss. Längs leden finns 17 informationstavlor och 4 rastplatser.

Startplats

Leden startar vid Sjöberget nära rondellen i Kvarnsveden, vid det före detta pappersbruket. Lämplig startplats är vid Bysjökasernerna, mitt emot Kvarnsvedens skola, alternativt vid fågeltornet i Vassjön.

Vandringsleden Bysjörundan

Bysjörundan - cykeltur och vandringsled hos Visit Dalarna Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Cyklar på skogsväg intill informationsskylt Bysjön. Foto.

Torsångsrundan

Cykelturen Torsångsrundan går på cykelvägar och landsvägar med biltrafik. Det finns massor att titta på, stanna till vid och har du ingen matsäck, så finns det flera caféer och restauranger att besöka. En och annan struts kan dyka upp längs vägen och även någon sagofigur.

Längd

Hela cykelturen är 30 kilometer och går på cykelvägar och landsvägar med biltrafik.

Ledmarkering

Ledmarkering saknas. Följ ledbeskrivningen och kartan nedan.

Startplats

Turen startar vid Gammelgårdens café, Gammelgårdsvägen 2. Bilparkering finns i anslutning till Domnarvsvallen på andra sidan Stenhålsgatan.

Om caféet hos Gammelgårdens café Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Ledbeskrivning

Första sträckan går förbi Islingby sagostig på väg mot Torsång

Turen startar vid Gammelgårdens café, Gammelgårdsvägen 2 i Borlänge. Börja cykla på cykelvägen och passera Dalälven över bron.

Rött timrat hus omgiven av blommande äppelträd. Foto.

Gammelgården i Borlänge.

Fortsätt genom rondellen och cykla med järnvägen på höger sida. Sväng höger efter ungefär 1 km, vid Barbergsvägen. Tag sedan höger vid Holgatan, på höger sida av Holgatan finns en sagostig för barn.

Islingby sagostig

Startskylten för sagostigen i Islingby. Foto.

Sagostigen i Islingby.

Vid nästa korsning tar du vänster in på Islingbyvägen och följer denna längs älven fram till Torsång. I Torsång finns café och en vacker kyrka.

Om Torsångs café hos Visit Dalarna Länk till annan webbplats.

Torsångs stenkyrka speglar sig i vattnet. Foto.

Torsångs kyrka.

Torsångs café syns tvärs över älven från Tylla. Foto.

Torsångs café, där den omtalade smörgåsen "hästräkan" finns.

Nästa sträcka tar dig till stiliga strutsar och ännu ett café

Dags för nästa etapp. Har du fikat får du cykla en kort bit tillbaka därifrån du kom. Innan cafét i Torsång svänger du höger i rondellen och cyklar över älven.

På andra sidan älven håller du höger och följer Hedevägen tillbaka längs älven fram till E16. Mot slutet av Hedevägen, innan du når fram till E16 finns Sahlins struts med café, restaurang och möjlighet att se strutsar.

Om caféet och restaurangen hos Sahlins struts Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Cykla via Frostbrunnsdalen, Buskåkers gästgifveri och ta ett bad

När du passerat tunneln under E16 fortsätter du vägen fram till Buskåker. Här kan du göra en avstickare till naturreservatet Frostbrunnsdalen, följ då skyltar mot Frostbrunnsdalen.

Frostbrunnsdalen

Människor som fikar utomhus i förgrunden. Bakom dem finns ett vattendrag och en kyrktopp gömmer sig bland trädtopparna. Foto.

Frostbrunnsdalen.

Annars följer du vägen rakt fram förbi Buskåkers gästgiveri och tar sedan höger vid Forsbackavägen och kommer fram till Hesse. Därefter tar du höger på Vatthammarsvägen och mot Tunaåstrand där badmöjligheter finns i Tunaån.

Om restaurangen hos Buskåkers gästgiveri. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sista sträckan går förbi flera vandringsområden

Efter Tunaåstrand fortsätter du Vatthammarsvägen och tar höger vid Trönövägen och där kan du ta en avstickare till vandringsområdet Smäcken.

Stigar i Smäcken på Naturkartan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Annars fortsätter du Trönövägen uppför backen mot bron och vidare Broåkersvägen där du tar till höger mot Gruvkarlbyn. Följ Grusvägen under E16 vid bron över Tunaån, här finns möjlighet till avstickare till Tunaåledens vackra vandring.

Tunaåleden på Naturkartan. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Minnessten för Tuna ting. Foto.

Minnessten för Tuna ting.

Fortsätt vägen till Tyllsnäsvägen där du tar vänster, därefter tar du höger vid Korsgårdsvägen. Fortsätt tills du ser en cykelväg på vänster sida som du följer vidare.

Följ cykelvägen till Tunagräns där du tar höger. Ta vänster vid Mjälgavägen och fortsätt denna väg till rondellen vid ICA-Maxi där du tar höger och fortsätt cykelvägen parallellt med Siljansvägen genom trafikljus fram till Gammelgården som ligger efter Domnarvsvallen.

Nu har du cyklat hela turen, välkommen igen!

Röda timrade stugor som tillsammans utgör en gård. Foto.

Gammelgården i Borlänge.

Karta över cykelleden

Torsångsrundan utmärkt på kartan. Informationen finns i ledbeskrivningen.Förstora bilden

Kartan visar de olika stoppen på cykelleden som redovisas i ledbeskrivningen.

Cykla Runn Runt

Cykla kring sjöarna Runn, Ösjön och Vikasjön i området mellan Falun och Borlänge. Leden går i huvudsak på asfalt, med inslag av grusväg. Längs leden finns flera restauranger och caféer, badplatser och annat spännande att se och göra.

Längd

Leden är uppdelad i flera sträckor. Totalt 50-70 kilometer.

Ledmarkering

Informationsskylt med karta finns på sex platser runt Runn. Staberg, Vika, Torsång, Ornäs, Falun, Borlänge.

Startplats

I Borlänge vid Resecentrum.

Runn Runt hos Visit Dalarna. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

• Ingen giltig användare vald.